Import z „szarej strefy” – maszyny nowe i nieużywane marki KUBOA
2. Import z szarej strefy
Import z „szarej strefy” – maszyny nowe i nieużywane marki KUBOA
Do naszego kraju są importowane maszyny Kubota Gray Market (nowe i używane), pierwotnie sprzedawane w innych krajach na całym świecie. Te jednostki z „szarej strefy” nie były przeznaczone do sprzedaży na terenie Polski i Europy. Zostały zaprojektowane i wyprodukowane na inne rynki oraz importowane do Polski przez firmy zewnętrzne, osoby lub podmioty niezależne nie podlegające autoryzacji KUBOTY.
Te jednostki „szarej strefy” różnią się pod kilkoma ważnymi względami od maszyn, które Kubota produkuje dla Polski i które Kubota Polska sprzedaje w Polsce. Maszyny te nie są zwykle wyposażone w ważny sprzęt zapewniający bezpieczeństwo, taki jak konstrukcja ROPS, pasy bezpieczeństwa, naklejki ostrzegawcze lub instrukcja obsługi.
Brak wsparcia – Ani Kubota Polska, ani jej spółka stowarzyszona Kubota Corporation, Japonia nie zapewniają części, usług, danych technicznych ani żadnego wsparcia gwarancyjnego dla jednostek Kubota z „szarej strefy” w Polsce.
Ani firma Kubota, ani jej autoryzowani dealerzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za jednostki „szarej strefy”.
HBT ROLTRAC ostrzega klientów przed konsekwencjami zakupu „szarej strefy” (maszyn używanych, nieużywanych lub o niskim czasie pracy). Klienci powinni kupować produkty Kubota wyłącznie od autoryzowanych dealerów.
„Regenerowana japońska Kubota” – ostrzeżenie
Należy pamiętać o wyrażeniu „regenerowana japońska Kubota”. To stwierdzenie nie odnosi się do jednostki regenerowanej przez Kubota Corporation ani przez firmę HBT ROLTRAC czy innego dealera. Odnosi się do używanych, krajowych japońskich modeli Kubota odnawianych przez strony inne niż Kubota Corporation.
Czym ciągniki Kubota produkowane na eksport różnią się od tych produkowanych na japoński rynek krajowy
Kubota Corporation w Japonii produkuje ciągniki spełniające specyficzne wymagania i zastosowania kraju docelowego.
Kompaktowy ciągnik zbudowany na eksport do Polski będzie zawierał wytrzymałe części i komponenty. Z drugiej strony ciągniki produkowane na japoński rynek krajowy mogą mieć listę komponentów dostosowaną do lekkich zastosowań, takich jak uprawa ryżu niełuskanego. Wymagania rynkowe dotyczące ciągników w Japonii mogą znacznie różnić się od wymagań w innych krajach, przy czym większość japońskich modeli krajowych jest używana tylko przez 50 do 100 godzin.
Dla doświadczonego oka różnice pomiędzy japońskimi modelami krajowymi i eksportowymi są jasne. Najbardziej rozpoznawalne cechy japońskich modeli krajowych obejmują opony ryżowe z wysokimi klockami przypominającymi łopatki, przednie osie z napędem na dwa koła, podstawowe przekładnie zębate, obudowy tylnej osi z pojedynczym łożyskiem, 3 lub 4-biegowy tylny WOM, stalowe siedzenie, japoński (nie międzynarodowy) standard trzypunktowy zaczep, naklejki w języku innym niż angielski i ogólnie przestarzały wygląd.
Głównym źródłem frustracji właścicieli modeli krajowych jest brak możliwości zdobycia wybranych części. Klienci, którzy nie mogą pozyskać części od sprzedawcy, mogą skontaktować się z Kubotą jedynie w celu uzyskania informacji, że te konkretne części są niedostępne. Ponieważ japońskie modele ciągników krajowych były pierwotnie produkowane do sprzedaży wyłącznie w Japonii, zagraniczne sklepy Kubota nie oferują części do modeli, które nie są sprzedawane w tym kraju. Chociaż może istnieć kompatybilność z niektórymi częściami silnika, nie dotyczy to skrzyni biegów i innych części składowych. Sytuację komplikuje fakt, że wiek niektórych modeli oznacza, że dana część może już nie być produkowana.
Chociaż sprzedawcy mogą oferować gwarancję na używane japońskie modele krajowe, ani firma Kubota Corporation, Japan, ani Kubota Polska nie udzielają żadnych gwarancji na te jednostki.
Z drugiej strony modele eksportowe Kuboty mają gwarantowaną dostępność części, gwarancję fabryczną, pełne wsparcie i pomoc techniczną dealera.
Ponadto wszystkie modele eksportowe sprzedawane w Polska są zgodne z polskimi normami i wymogami BHP oraz przeszły rygorystyczne testy badawczo-rozwojowe w polskich warunkach. Konstrukcje zabezpieczające przed przewróceniem ciągnika (ROPS) są zgodne z normą AS1636 w zakresie ochrony operatorów w przypadku wywrócenia się ciągnika. Klienci mogą być zatem pewni trwałości, niezawodności i bezpieczeństwa modeli przeznaczonych na eksport.
Artykuł ten opublikowano, aby poinformować opinię publiczną o różnicach pomiędzy japońskimi modelami ciągników Kubota, krajowymi i eksportowymi.